Przegrałeś przetarg? Nagle odszedł Ci klient? To mogą być koszty porzucania ideałów

idealny-klient1

Uwaga: ten artykuł kieruję do właścicieli i managerów agencji SEMowych. Zatem, Drogi Czytelniku, nie dowiesz się tutaj niczego z zakresu narzędziowo-taktycznego związanego z AdWords czy SEO. Jednak, jeśli interesuje Cię strategiczne podejście do marketingu to zapraszam! 

****

Drogi Właścicielu / Prezesie / Managerze, Peter Drucker powiedział kiedyś jedno z ważniejszych zdań jakie mogłeś usłyszeć w swojej karierze zawodowej:

„celem istnienia każdej firmy jest znajdowanie i utrzymywanie klientów”. Jakkolwiek proste i oczywiste to stwierdzenie jest, zawiera w sobie 3 prawdy, o których możesz łatwo zapomnieć:

  1. Realizowanie potrzeb klientów jest najważniejszym celem istnienia Twojej firmy (potrzeb klientów, nie Twoich, Właścicielu / Prezesie / Managerze)
  2. Twoja firma powinna znajdować swoich klientów, a nie odwrotnie (jak często wydaje Ci się, że jest inaczej?)
  3. Utrzymanie klienta powinno być dla Ciebie równie ważne jak zdobywanie nowych.

Dodając do tego, że:

  1. Niemożliwym jest, abyś zdobył wszystkich klientów znajdujących się na rynku
  2. Twoja firma, mając określoną strukturę, know-how, kulturę, strategię rozwoju, dynamikę, wartości, misje itd. jest unikatowa. Tym samym, Twoja Firma posiada specyficzny zestaw silnych stron. Ma jednak również swoje, również unikatowe, słabe strony.
  3. Na podobnej zasadzie, każdy klient (w tym potencjalny) również jest unikatowy, a co za tym idzie, ma również unikatowe potrzeby (przy okazji również swoje silne i słabe strony)

to szybko dojdziesz do niezwykle istotnego wniosku, który pomoże wprowadzić Twoją firmę na nowe wyżyny:

Dla Firmy myślącej strategicznie (a skoro czytasz ten artykuł, to zakładam, że taka właśnie jest Twoja firma), najefektywniejszym sposobem zdobycia silnej pozycji rynkowej, jest skupienie się na pozyskiwaniu tylko wybranego rodzaju klientów. Takich, których będziesz mógł w sposób naturalny najłatwiej zdobyć i utrzymać. Klientów, którzy w sposób często nieuświadamiany szukają właśnie Twojej Firmy. Innymi słowy Klientów Idealnych.

Wszystko co już przeczytałeś jest niezwykle proste i oczywiste. Ale jak mawiają Amerykanie: „Common Sense is NOT Common Practice”. Zatem, czy kiedykolwiek zastanowiłeś się kim jest dla Ciebie i Twojej firmy Klient Idealny?

Czytaj dalej 0 – część 2: Nie wszystko złoto co się świeci

*****

Cały artykułu znajduje się w magazynie (lipiec 2012) SEMspecialist

Brak komentarzy

Jako pierwszy pozostaw komentarz.

Dodaj komentarz

*

Formatowanie tekstu możliwe poprzez użycie tagów HTML. <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>